دومین همایش ملی الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت با موضوع عدالت و اقتضائات تحقق آن دیروز در مرکز همایش‌های صدا و سیما با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

hamayesh

این همایش با محورهای مفهوم شناسی، نقد نظریه های غربی عدالت، نقد نظریه مارکسیستی عدالت، عدالت در تاریخ، فرهنگ و اندیشه‌های اسلامی، روش شناسی نظریه پردازی درمورد عدالت، ابعاد عدالت، نسبت های عدالت، تحقق عدالت، شاخص های اندازه گیری عدالت و عدالت و الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت برگزار شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تشریح جایگاه عدالت در رشد جامعه گفت: هرگونه دخالت قوا در کار یکدیگر مخل عدالت است و اگر کسی فکر کند می‌تواند قوه مقننه را جا بگذارد و عدالت را رعایت کند، دچار سوء تفاهم نسبت به مفهوم عدالت شده است.
به گزارش مهر، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در دومین همایش ملی اسلامی - ایرانی پیشرفت که صبح دیروز در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، نقش عدالت در رشد جامعه را حائز اهمیت خواند و گفت: سازوکار حکومت از نظر کلان باید شئونی داشته باشد تا به مسئله عدالت کمک کند. وی گفت: قوه مقننه در حکومت، حق دارد چارچوب‌های حقوق مردم را مشخص کند و لاغیر.

لاریجانی ادامه داد: البته قوه‌مقننه باید در چارچوب عدالت قانونگذاری کند و کاملا مستقل باشد، دغدغه‌اش این باشد که برای حقوق مردم در چارچوب عدالت برنامه‌ریزی کند. رئیس مجلس تصریح کرد: قوه‌دیگر، قوه مجریه است که باید قانونی را که می‌خواهد عدالت را محقق کند، اجرا کند. از سوی دیگر قوه قضاییه نیز باید مراقب باشد که قانون درست اجرا شود. نماینده مردم قم در مجلس ادامه داد: بنابراین هرگونه دخالت در کار دیگر قوا مخل عدالت است و اگر کسی فکر کند می‌تواند عدالت را رعایت کند اما قانون را زیر پا بگذارد دچار سوء تفاهم است.

وی گفت: اگر کسی فکر کند می‌تواند قوه مقننه را جا بگذارد و عدالت را رعایت کند، دچار سوء تفاهم نسبت به مفهوم عدالت است. البته قوه مقننه نیز نباید در کار دیگر قوا دخالت کند. قوا باید مستقل باشند اما گاهی قوا دچار اشتباه می‌شوند، اینجاست که ولی امر چشم بیناست تا قوا از حد خود تعدی نکنند.

وی وظیفه مهم ولی امر را تحقق عدالت خواند و گفت: جایگاه ولی امر یک جایگاه تکوینی و نظاره گر درست برای تحقق عدالت است. لاریجانی گفت: اگر بخواهیم عدالت را محقق کنیم باید به افکار عمومی هم توجه داشته باشیم. مسئله عدالت باید مطالبه مردم باشد و فهم مشترکی نسبت به عدالت پیدا کنیم.

کد خبر 134539

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز